Distribučný reťazec
Definícia
Distribučný reťazec, alebo aj dodávateľský reťazec, predstavuje komplexný systém aktivít, zahŕňajúc dopravu a logistické metódy, ktoré sú nevyhnutné pre zabezpečenie výroby tovaru až po jeho doručenie. Zahŕňa výber a získavanie surovín, ich spracovanie a výrobu, ako aj transport a doručenie hotového produktu až k zákazníkovi.
Inak povedané, dodávateľský reťazec je kľúčovým strategickým prvkom, ktorý zabezpečuje, že všetky potrebné kroky sú efektívne vykonané, aby sa produkt dostal k zákazníkovi v správnom stave, kvalite a v pravý čas.
Popis
Hlavným cieľom distribučného reťazca je zabezpečiť, aby koncový zákazník bol spokojný s produktom ktorý mu bol dodaný a so spôsobom, akým mu bol dodaný.
Ciele distribučného reťazca
Medzi dodatočné ciele distribučného reťazca a celkovo distribučného procesu zaraďujeme:
- stanovenie si komunikačných kanálov - na zabezpečenie dodania v čas
- optimalizovanie distribučnej cesty - na ušetrenie nákladov
- zabezpečenie efektívneho skladovania a spravovania zásob - aby sme zabránili poškodeniu tovaru
Aktivity distribučného reťazca
Medzi základné aktivity, ktorými sa dodávateľský reťazec zaoberá je:
Zásobovanie - týka sa všetkých činností, ktoré sú potrebné na obstaranie surovín na výrobu produktu
Výroba - Proces pri ktorom dochádza k premene surovín na konečný produkt
Distribúcia - činnosti zodpovedajúce za prepravu a dodanie produktov konečným spotrebiteľom